Baconlindade dadlar i ugn

Strax innan jul vad hela familjen i Oman (beläget på arabiska halvön, enda landet i världen som börjar på O) och innan jag åkte hem köpte vi med oss dadlar. Hemma i Sverige finns det ju alltid dadlar att köpa runt jul men de brukar ofta vara så torra tycker jag. Dessa var typ ihopkleggade i en vakumförpackning. Okej, nu låter det inte värst gott kanske men de är SJUUKT goda och saftiga.


Date crown heter de så om ni av någon anledning skulle stöta på dessa så tycker jag att ni ska köpa (om ni tycker om dadlar såklart ;) )

Här kommer iaf ett lite udda recept med dadlar. Jag tycker personligen att dadlar är godast att äta som dom är men detta är perfekt som tapas eller annan plockmat.



Baconlindade dadlar i ugn
(16 st)

Du behöver:
Ett paket bacon
16 urkärnade dadlar
Ev. tandpetare

1. Dela ett baconpaket på mitten (så att det blir ungefär 16 skivor) och linda in de urkärnade dadlarna. Använd eventuellt våtlagda tandpetare för att hålla allt på plats.
2. Placera på en ugnsfast form och placera i ugnen i 225 grader i cirka 10 minuter eller tills baconet börjar bli lite krispigt.

Tänk på att dadeln är väldigt varm när den kommer ut ur ugnen.


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Helt sjukt gott!!!

Detta var det godaste som serverades på julbordet jag var på förra året på Rånäs Slott.

2010-01-08 @ 11:51:43
URL: http://www.familjenhogberg.blogspot.com/
Postat av: Sofia

Åh, baconlindade dadlar måste vara bland det godaste som finns. Jag köper alltid färska dadlar - en stora kartong från Famous. På Willy's kostar den typ 23-24kr men på coop är den dyrare. Prova dem, de är mycket bättre än de torkade som dessutom är sjukt dyra!

2010-01-30 @ 22:07:38
URL: http://fullkornsfia.blogg.se/

- Observera att det är copyright på bilderna

- Lämna gärna en kommentar och ha en bra dag (:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0