Järn

Den senaste veckan har jag haft värsta crawings efter smörgåsar med leverpastej. Mmm, ett polarbröd med leverpastej och saltgurka.... eller ännu bättre, en dubbelvikt tunnbrödssmörgås med leverpastej. TUSAN VAD GOTT!

Leverpastej är som ni säkert redan vet en ganska bra järnkälla. Enligt de svenska näringsrekommendationerna så bör järnintaget uppnå 15 mg per dag för en kvinna i fertil ålder. Varför behovet är högre då kan ni säkert lista ut.

Jag lekte lika med mitt dataprogram för att se hur mycket man kan äta av olika livsmedel för att nå upp till dagsrekommendationen av järn. Man bör väl inte äta såhär men det kan vara kul att se hur olika järnkoncentrationen är.

Livsmedel

Mängd

Blodpudding

80g

Sesamfrön

100g

Mörk choklad >70%

100g

Leverpastej

190g

Köttbullar

1kg

Kyckling

1,7kg


Kom ihåg att kroppen enklare kan utnyttja hem-järn - järn som finns i animalier. Det gör att även fast leverpastej kanske innehåller mindre järn totalt så är det ändå sånt järn vi kan utnyttja bättre så 190g leverpastej kommer då att ge oss mer järn än 100g mörk choklad (även fast de flesta av oss säkert hellre äter 100 g choklad). I Mörk choklad finns dessutom kalcium som hämmar järnupptaget.

För mer information kan jag rekommendera att ni kikar in på Livsmedelsverkets hemsida; www.slv.se.

Kommentarer
Postat av: Maria - f a s h i o n s t a r s ☆

roligt att kika på =)

2009-05-27 @ 11:35:48
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Addi

- Oj vad jag MYCKET hellre äter choklad än blodpudding!! Det här gjorde de medvetna valen mycket enklare.

2009-05-28 @ 20:26:21

- Observera att det är copyright på bilderna

- Lämna gärna en kommentar och ha en bra dag (:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0