Chokladbiskvier

Min favorit av kafékakor har alltid varit chokladbiskvier. Den sega mandelmassan och krämiga innehåller är såå gott. Jag har länge velat försöka mig på att baka sådana själv och nu i veckan fick jag äntligen tummen ur. Jag kan varna för att det krävs mycket tålamot för det tar sin tid och det är inte helt lätt att få till det som man vill. Som ni ser på bilden så blev de inte så värst snygga (fast de ser i alla fall hembakade ut säg ;) ) men jag kan lova er att de smakade precis som på kaféerna!

Chokladbiskvier

(ca 20 stycken)


Du behöver:
Biskvibottnar:
250 mandelmassa
1.5 dl strösocker
2 st ekologiska äggvitor
Smörkräm:
1 st äggvita
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 st nypa salt
0.5 st citron, saften
250 smör
125 mörk kvalitetschoklad 70 %
Till doppning:
150 g mörk kvalitetschoklad 70 %



1. Sätt ugnen på 180 grader.

2. Riv mandelmassan och blanda samman ingredienserna till bottnarna.

3. Spritsa ut 20 stycken rundlar på en plåt med bakplåtspapper.

4. Grädda biskvibottnarna tills de har fått en fin gyllene yta. Tar kanske mellan 13-17 minuter.


Smörkräm och doppning:

5. Blanda äggvita, strösocker, vaniljsocker, salt och citronsaft i en ren rostfri bunke. Rör till sockret har löst upp sig.

6. Vispa till maräng över ett vattenbad (i bunke över kokande vatten).

7. Tag av bunken från värmen och vispa med elvisp tills marängen blivit helt kall.

8. Klicka ner rumstempererat mjukt smör lite i taget och vispa krämen luftig i cirka 15 minuter.

9. Smält chokladen och låt den svalna, rör ner den i krämen.

10. Bred krämen på undersidan av biskvierna med en palett eller slickepott. De ska bli toppiga.

11. Låt stelna i kyl eller frys.

12. Smält choklad till doppning i ett vattenbad.

13. Doppa eller pensla biskvierna så att smörkrämen täcks i choklad och låt dem stelna på ett bakplåtspapper.


Kommentarer
Postat av: Mikaela

oj oj, avancerat :D

2009-08-08 @ 21:47:03
URL: http://mymica.blogg.se/Iheartgreen

- Observera att det är copyright på bilderna

- Lämna gärna en kommentar och ha en bra dag (:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0