Morotsbröd

Jag kör vidare på morotstemat här (: Saftigt bröd som smakar fantastiskt nybakat!

Morotsbröd

(2 runda limpor)

 

Du behöver;
5 dl mjölk
50 g jäst
25 g rumsvarmt smör
2 tsk salt
2 msk honung eller sirap
3 dl finrivna morötter
13-14 dl lantvetemjöl eller rågsikt
1 ägg
1/2 dl solroskärnor
1/2 msk ört/fling-salt

 1. Värm mjölken till fingervärme, 37 grader.
2. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Rör om tills jästen löst sig.
3. Tillsätt smör, salt, honung, morötter och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk ca 50 min.
4. Sätt ugnen på 225 grader.
5. Arbeta degen smidig på mjölat bakbord och dela i tre delar. Forma dem till runda bröd. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 30 min.
6. Pensla med uppvispat ägg och strö över solroskärnor och salt. Grädda i mitten av ugnen 15-20 min.
7. Låt bröden svalna på galler under bakduk.

 


Kommentarer
Postat av: Frida

Svar: Tack så jättemycket! Hoppas bara att de blir nöjda med tårtan :) Bröd är så mysigt att baka såhär på hösten! Själv har jag rågsiktsbröd på jäsning i skrivande stund. Det kommer dock inte bli någon provsmakning på det nygräddade brödet, magen är proppmätt och nöjd på tacos!

2009-10-29 @ 19:36:06
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: Helena Gustavsson

Det ska jag prova i helgen, älskar ha morötter i bröd :) Känner sig lite extra nyttig då ;)

2009-11-09 @ 11:00:25
URL: http://leaahsbox.blogspot.com/

- Observera att det är copyright på bilderna

- Lämna gärna en kommentar och ha en bra dag (:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0