Kålpudding

Ett recept som passar säsongen. Jag känner mig så himla duktig när jag lyckas laga säsongsanpassad mat och jag tycker att det är något man ska sträva efter i det mån det går, för miljöns skull. Denna kålpudding blev jättegod (även fast jag alltid är lite skeptisk mot köttfärs) och den tycker jag absolut att ni borde testa.



Kålpudding
(4 personer)



Du behöver:
1 litet till mellanstort kålhuvud
2 msk sirap
400 g köttfärs
2 dl vatten
1 tsk salt
peppar

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Strimla och tvätta kålen. Använd ej roten.
3. Bryn kålen i smör i en stor stekpanna (eller stek i omgångar).
4. Salta och peppra efter smak. Tillsätt sirapen och ta från värmen. Häll hälften av kålen i en ungsfast form så att det täcker botten.
5. Blanda köttfärsen med vattet, salt och peppar. Lägg köttfärsen över kålen.
6. Lägg över den sista kålen över köttfärsen.
7. Ställ in i ugnen i ungefär 45 minuter.

Servera med potatis och lingonsylt!


Kommentarer
Postat av: Mik

man skall ju ha grötris i, då blir det godast :G

2009-10-02 @ 17:53:23
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: Rebecca

Gott :D fast jag hatar lingonsylt och köttfärs, men kålpudding är faktiskt gott :D Btw, vad pluggar du? :D

2009-10-02 @ 19:34:35
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Sonja

Får nog testa receptet för det vi använde när vi gjorde kålpudding blev inge bra.

2009-10-03 @ 12:41:36
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: Anonym

Prova med kryddpeppar i det blir jättegott

2009-12-06 @ 14:31:11

- Observera att det är copyright på bilderna

- Lämna gärna en kommentar och ha en bra dag (:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0