Lammstek med rödvinsky

I måndags hittade jag lite lammstek till bra pris i mataffären och kände dessutom att jag hade tid att laga något lite "lyxigare". OBS att detta är min första stek men jag tyckte att den blev mycket god och var väldigt enkel att göra (:


Lammstek med rosmarin och vitlök samt rödvinsky
(4-5 portioner)


Du behöver:
1 kg urbenad lammstek
2 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
rosmarin
salt
peppar

potatis
morötter
olivolja
salt
rosmarin

rödvinssky:
skyn från steken
2 dl rödvin
1 msk socker
1 msk soja

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Gnid in steken med olivolja.
3. Skala och skär vitlöksklyftorna i smala skivor. Stick in en vass kniv i steken på flera ställen och peta sedan in vitlöksbitarna där.
4. Gnid in steken i salt, peppar och rosmarin efter smak och tycke.
5. Sätt in lammsteken i ugnen i ca 1½ h. Stekens innertemperatur ska nå mellan 65-70 grader beroende på hur rosa man vill att köttet ska vara.
6. Medans köttet är i ugnen kan man börja tvätta och skiva potatisen och morötterna. Lägg i en ugnsfast form och blanda med olja, salt och rosmarin. Ställ in i ugnen i ca 40 minuter.
7. När köttet är klart, linda in det i aluminiumfolie och låt vila i 30 minuter.
8. Vinsky: koka upp vin, socker, soja och skyn från steken.

Kommentarer

- Observera att det är copyright på bilderna

- Lämna gärna en kommentar och ha en bra dag (:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0