Hönökaka

Hönökaka är faktiskt inget som vi ätit speciellt mycket hemma under min barndom så det är inget jag har någon större smak-erfarenhet av. När jag bodde i England så jobbade jag ett tag hos en svensk tjej och varje gång hon åkte hem till Sverige för att besöka sin familj så laddade hon väskan med hönö-kakor. När jag flyttade ifrån henne för att komma hem till Sverige igen så lämnade jag ett recept på Hönökaka till henne. Hönö-kaka är så himla enkelt och gott att göra så jag tänkte att det kanske kunde stilla lite av Sverige-abstinensen (: Här är i alla fall det enkla receptet:




Du behöver (till åtta kakor):
4 dl grahamsmjöl + ca 8 dl vetemjöl
50 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1½ tsk salt
2 msk sirap

1. Smält fettet i en kastrull och häll i mjölken. Ljumma till 37 grader.
2. Dela sönder jästen i en stor bunke och rör ut den med degspadet.
3. Tillsätt salt, sirap och nästan allt mjöl och arbeta ihop till en smidig deg, knåda ordentligt!
4.  Jäs under bakduk i ca 60 minuter.
5. Knåda degen lite lätt på ett mjölat bakbord. Dela dem i åtta bullar som du sedan kavlar ut till ca ½ cm tjocka runda kakor. Använd en kruskavel eller nagga dom med en gaffel så att de inte får blåsor under gräddningen.
6. Lägg på bakplåtspapper på en plåt och täck med bakduk i ca 15 minuter.
7.  Grädda i ugnen ca 5 minuter i 250-275 grader.
8. Låt svalna på galler.


Kommentarer
Postat av: Petra

är de nått liknande scones eller? :)

2009-05-11 @ 12:41:47
URL: http://petras.blogg.se/
Postat av: EmmaEriica

Fin blogg du har!!!



_____________



Gillar du Jim Carrey och hans galna idéer?

Då bör du kolla på en galen video med han i min blogg!

Du kommer att skratta! Kommentera gärna också och säg vad du tycker om den!





emmaeriica.blogg.se

emmaeriica.blogg.se





EmmaEriica

2009-05-12 @ 18:46:16
URL: http://emmaeriica.blogg.se/
Postat av: EmmaEriica

Det är jätte kul! :) man får jobba med kändisar etc :)

nått speciellt band du vill jobba för?

2009-05-13 @ 15:13:17
URL: http://emmaeriica.blogg.se/
Postat av: Jennie/Kalasgott

Vedugnsbakad, varm hönökaka med smör och prästost på är det godaste jag vet! Mums!

2009-05-13 @ 23:22:24
URL: http://kalasgott.blogg.se/

- Observera att det är copyright på bilderna

- Lämna gärna en kommentar och ha en bra dag (:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0